Informationsmøder i Frederikssund og Glostrup – uge 32

FællesskabKom og hør om Sense og hvad der sker på et hold, når du er medlem.

Informationsmøde i Frederikssund
mandag den 7. august kl. 18.15 – 19.15
FOA i Frederikssund
Ådalsparken 2
3600 Frederikssund

Informationsmøde i Glostrup 
onsdag den 9. august kl. 18.00 – 19.00
Glostrup fritidscenter
Møderum 5 på 1. sal
Christiansvej 2
2600 Glostrup

Tilmelding til møderne sker via SMS til 71702560 – skriv venligst dato

Marker også gerne deltagelse på Facebook her

Informationsmøderne er gratis.

Medlemsmøde med vejning og inspiration er mandage i Frederikssund og onsdage i Glostrup. Læs mere her

Sense EnSmalSag vil hjælpe dig i gang igen efter ferien

grønthjerte

Kom du ikke rigtig i gang med vægttab efter jul og nytår, påske og pinse og har du nu haft en dejlig og afslappende ferie? Har du alt for længe tilladt dig selv at spise, drikke og slappe af i mængder, der ligger langt fra dit normale og fornuftige kalorieindtag og ikke tilnærmelsesvis minder om dit sædvanlige energiniveau?

Sukker, fedt, kulhydrater i store mængder og øl, vin og spiritus får dig til at føle dig oppustet, overvægtig, træt og uoplagt! Ud over at give en kortvarig nydelse med efterfølgende træthed og følelse af sult, gør disse kalorier ikke noget godt for din krop.

Måske tænker du: Jeg starter på mandag. Jeg ændrer alle mine usunde vaner! Masser af motion, ingen søde sager, kager, is, slik, chips, sodavand, øl og rødvin. Måske overvejer du at drikke/spise en pulverkur i nogle uger for at din vægt igen går ned, så du kan fortsætte med at spise sukker, fedt og kulhydrater og drikke alkohol.

Det er ikke vejen frem!

Du skal starte med at tage ansvar for at få en holdbar, sund og fornuftig livsstil, hvor du vinker farvel til elevatorvægt og byder velkommen til et liv med fornuftig mad og slik, chips og alkohol i fornuftige mængder. Det er ikke det vi spiser, der gør os overvægtige, men mængden og frekvensen.

Du skal ændre dine dårlige vaner stille og roligt – 1 – 3 ad gangen. Hvis du ændrer dem alle sammen på en gang, løber du sur i det.

Du kan også ændre din hidtidige holdning om, at du kan klare dit vægttab alene. Hvor godt er det gået hidtil? Har du mon brug for et hold at støtte dig til – nogen der har det ligesom dig? Har du brug for at føle dig ”forpligtet” til at vise et vægttab hver uge? Har du brug for at blive inspireret til at spise anderledes end du plejer? Har du brug for at blive motiveret til at holde fast i din beslutning om at leve sundt og blive slank? Du er ikke alene !!!!

Kom og vær med i fællesskabet hos Sense i Frederikssund eller Glostrup

Beslut dig NU og køb allerede i dag din startpakke her og kom så til Frederikssund eller Glostrup fra uge 32 (mandag d. 7/8 eller onsdag d. 9/8), hvor du kan deltage til din første inspirationslektion sammen med holdet og bagefter blive vejet og få udleveret materialet til dit kommende vægttabsforløb.

Har du brug for at tale med mig inden du beslutter dig, er du velkommen til at kontakte mig.

Jeg glæder mig til at se dig

Mange hilsner fra Grete

grønthjerte

Påsken er snart slut for denne gang !

To nemme uger
 
Kender du det, at du efter jul og nytår gerne vil i gang med et vægttab, fordi julemåneden var lidt for hård ved dig og din vægt? Du starter i januar måned med sund og fornuftig mad og tanker om motion.
Kender du det, at du alligevel ikke kommer ned i fitnesscentret, selvom du meldte dig ind i begyndelsen af januar? Det er både koldt, mørkt og vådt at skulle af sted.
Kender du det, at du tænker, at nu kommer påsken også snart og med den en del selskabelighed og ufornuftig mad og drikke? Og så kan jeg jo bare starte igen efter påske.
Jul og påske er slut for denne gang og NU skal du i gang. I gang med fornuftig mad og i gang med fornuftig motion. NU skal alle undskyldninger smides væk og du skal gøre noget for dig selv, din krop og din sundhed.
Efter påsken starter uge 16 – så der er ca. 10 uger til sommer. Du kan sagtens nå at få en lettere kropsvægt og plads til en sommer-is i ny og næ.
 
Jeg vil gerne hjælpe dig med ugentlig vægtkontrol og inspiration til at nå dit mål.
Jeg tilbyder derfor i uge 16 og 17:
_1 måneds gratis medlemskab på forløb tegnet på 3 måneder og derover. Du får altså 4 måneder for 3 måneders pris eller 7 måneder for 6 måneders pris.
_Frit lejde for tidligere medlemmer, der har været betalingsfri i mere end 5 uger og tilmelder sig mindst 3 måneder. Du sparer altså genindmeldelse på 200 kr. og får 1 måned gratis (medbring medlemsbog).
_To nemme uger med Sense – den helt nye opskriftsbog – for forløb, der er indbetalt senest tirsdag den 18. april enten via køb på hjemmesiden https://www.sense-ensmalsag.dk/priser/ eller via MobilePay 7170 2560 (se prisen via linket).
_1 måneds gratis medlemskab på forlængelser af eksisterende medlemskaber tegnet på 3 måneder og derover.
Jeg glæder mig til at se rigtig mange nye og gamle medlemmer på onsdag i Glostrup fritidscenter, møderum 1 på 1. sal.
Mange hilsner
Grete Heslou

To nemme uger – også for dig med diabetes

Der findes mange forskellige kure derude, men mange glemmer, at det er en livsstilsændring der skal til, for at man virkelig bliver sund, slank og glad. Med “To nemme uger med Sense – også for dig med diabetes” får du netop en bog, der har fokus på livsstil, og som kan bruges af alle.

Suzy Wengel og Jesper Wengel står bag “To nemme uger med Sense – også for dig med diabetes”, der er til alle, der kunne tænke sig at spise sundere og mere varieret. Desuden kan den også anvendes af diabetikere, og hjælpe disse med et liv med mindre medicin, et stabilt blodsukkertal og kontrol over vægten.

Få opskrifter og madplan til hele to uger og kom rigtigt godt igang med Sense.

 

D. 7. april udkommer “To nemme uger med Sense – også for dig med diabetes”

Kan forud bestilles nu i shoppen

To nemme uger

Foredrag om målsætning, der holder

Målsætning

 

Josef Vorre Markussen er coach, personlig træner og kostvejleder.Josef vil fortælle om at sætte et mål, der kan nås og holder.
Foredraget er gratis for alle. Er du ikke medlem i afdelingen Sense i Glostrup, skal der betales reservationsgebyr 50 kr. Pengene bliver refunderet ved fremmøde

Tilmelding til foredraget på e-mail sense.EnSmalSag@gmail.com og indbetaling til MobilePay 25 66 59 98 er en forudsætning for deltagelse. Der er begrænsede pladser – først til mølle…..

Josef og jeg glæder os til at se dig.

Mere energi, overskud samt mental og fysisk formåen med akupunktur

Siden 2002 har jeg haft for lavt stofskifte som følge af behandling med radioaktivt jod. Jeg får en høj dosis Euthyrox dagligt og har i årevis døjet med diverse gener som følge af det lave stofskifte, selvom TSH, TH3, TH4 og flere andre tal måles indenfor normalområdet i blodprøver.

Et par af generne er udmattende træthed, manglende energi og dårlig hukommelse.

I forbindelse med akupunkturbehandling mod rygsmerter i september 2016, fik jeg pludselig mange smerter i mine hænder. Jeg spurgte behandleren, om det kunne skyldes akupunkturbehandlingen og have forbindelse med mit stofskifte. Det mente han kunne være tilfældet. Han var ikke tidligere oplyst om min stofskifteudfordring, så han foreslog at styrke min generelle energi med nåle og startede med at sætte nåle fra issen, ned over panden, i ørerne, på hænderne, skinneben og fødder. 8 behandlinger fik jeg med 1-2 ugers mellemrum. Det var en utrolig respons min krop gav på behandlingen. Jeg fik mærkbart mere energi og bedre hukommelse. Behandleren kunne ikke fortælle, om effekten ville vare ved. Hos nogle holder det 1 måned, hos andre 1/2 år hos andre livslangt. Det bliver spændende. Afsluttede behandlingerne i december 2016. Jeg fik oplyst, hvilke punkter (fra den vestlige akupunktur) han havde stimuleret. Prøv det. Rigtig mange har haft god effekt af behandlingen, fik jeg oplyst.

Akupunktur punkter til styrkelse af stofskifteenergi

Efterfølgende har jeg søgt oplysning om traditionel akupunktur og lavt stofskifte. Læge Jens Evaldsen har i december 2016 udgivet en artikel om en undersøgelse af, om akupunktur virker og i givet fald hvordan. Og er teorien bag akupunktur anvendelig? En undersøgelse baseret på 210 patienter, der løbende er fulgt i op til 5 år med blodprøver, omfattende 13 parametre, til fastlæggelse af blodprocent, nyrefunktion, leverfunktion, kolesterol, blodsukker, stofskifte samt kalium og natrium. Der er undersøgt 15 forskellige akupunktur punkter, der hyppigt er anvendt til behandling af forskellige sygdomme som migræne, rygproblemer, gigt, høfeber m.m. Resultatet af undersøgelsen viste, at hos alle patienterne stiger stofskiftet. I gennemsnit drejer det sig om en ændring på 12% hos patienter med normalt stofskifte. Drejer det sig om patienter med lavt stofskifte, er ændringen væsentlig større, nemlig 25%, hvilket er nok til at behandle let til moderat nedsat stofskifte.

Hvor hurtigt virker en behandling og hvor længe holder den?

Drejer det sig om behandling af forhøjet Kolestero og Diabetes 2, vil der være tale om 10-15% forbedring i løbet af 14 dage og fuld virkning efter 4 måneder. Behandling af lavt stofskifte tager som regel længere tid, da det jo drejer sig om revitalisering af en “døende” skjoldbruskkirtel.

I alle tilfælde holder virkningen i flere år med mulighed for helbredelse, hvilket vil sige mindst 5 år.

Læs hele artiklen her.

 

Det skal tilføjes, at akupunktur ikke virker på alle. Min behandler har bekræftet det og oplyst, at der kan opleves forskellig effekt hos forskellige personer med samme behandling. Med andre ord nogen oplever ingen effekt, nogen kun lille effekt og så dem, som jeg, der oplever stor effekt.  

Nyt hold oprettet efter inspirationsmødet

På grund af øget tilgang har der været efterspørgsel på et senere tidspunkt for vejning.

Der er derfor fra uge 4-2017 oprettet hold 2, hvor vejning sker efter den fælles inspiration for både hold 1 og hold 2.

Samtidig er vi flyttet til et større lokale – Møderum 1 på 1. sal.

Hver onsdag i Glostrup Fritidscenter & Svømmehal – Møderum 1 på 1. sal
Christiansvej 2
2600 Glostrup

Vejning og socialt samvær
Hold 1: kl 16.00 -17.00

Inspiration/motivation for medlemmer og kig-med for nye
kl. 17.00-17.45

Hold 2: 17:45 – 18:00

Nye medlemmer til vejning, materialeudlevering og kort intro til Sense:
kl. 18:00 – 18:30

6 ugers bootcamp forløb med 4 møder

FællesskabBootcamp 14. januar 2017 – 25. februar 2017
Er du klar til en ny start på året?

Du får nu mulighed for at deltage på Bootcamp med EnSmalSag og få Sense ind under huden.

Max. 20 deltagere

Bliv fortrolig med Sense og få hjælp, støtte og inspiration til at gå 2017 i møde med en ny, sund livsstil.

Forløbet strækker sig over 6 uger – 4 lørdage fra kl. 10:00. Start og slut a´ 3 timer. 2 lørdage a’ 2 timer. Campen starter den 14. januar 2017, vejning/inspiration den 21. januar og den 11. februar. Forløbet slutter den 25. februar 2017.
Pris 999,00 kr. MobilePay til 25 66 59 98- Hvis du ikke har M
obilePay kan du bestille og betale her.

Tilmelding sker til sense.ensmalsag@gmail.com. Pladsen på holdet er først sikret efter indbetaling. Bekræftelse på optagelse sendes.

Onsdag 9/11 er afdelingen lukket på grund af kursusvirksomhed.

Onsdag 9/11 er afdelingen lukket på grund af kursusvirksomhed.

Igangværende medlemmer henvises til naboafdelingerne Vallensbæk (mandag) og Taastrup (onsdag)

Nye medlemmer kan i denne uge starte fra fredag med intro til programmet, vejning og måltagning. Skriv e-mail til sense.ensmalsag@gmail.com

Er dit stofskifte for lavt ?

Træt kvindeHvad kan DU gøre hvis dit stofskifte er for lavt?

Dit stofskifte har betydning for alle processer i din krop. Det er vigtigt, at du tager det alvorligt. I denne artikel vil jeg fortælle dig, hvordan du kan gøre det bedst mulige for dit stofskifte.

Uanset om du har fået diagnosticeret dit lave stofskifte eller du har mistanke om, at du er stofskifteudfordret, kan du gøre meget for dig selv. Under alle omstændigheder er det vigtigt, at du tager ansvar for dit helbred.

Der kan være mange årsager til at stofskiftet er for lavt.

Det kan skyldes elementær mangel på de næringsstoffer, som indgår i hormonerne.

Det kan skyldes mangel på næring, som medvirker ved omdannelsen fra stofskiftehormonet T4 til det aktive stofskiftehormon T3.

Det kan skyldes en svaghed i cellestrukturen, som gør at cellen ikke er i stand til at tage imod/reagere på stofskiftehormonet. Det er det, der kaldes resistens.

Stress, både fysisk og psykisk, øger stresshormonet kortisol, og det kan være afgørende i lavt stofskifte, fordi det hæmmer omdannelsen fra T4 til T3.
Miljøet i tarmen har betydning i alle lidelser, også lavt stofskifte. Miljøet afgøres af bakteriefloraen, maden og immunsystemet. Forstoppelse eller træg mave ses ofte ved for lavt stofskifte. Det fremmer dårlig bakterieflora, og forringer næringsoptagelse, så der opstår vitamin og mineral mangel eller  forværrer en allerede eksisterende mangel. En skæv bakterieflora påvirker kroppen med inflammation og hermed stress og nedbrydende processor.

Blodsukkerbalancen og insulinniveauet har også betydning for lavt stofskifte.
Der er med andre ord mange faktorer som spiller ind i vores stofskifteprocesser, vores energi og velvære. Har du en diagnose eller mistanke om en udfordring på dette punkt, kan det godt betale sig at søge hjælp til for lavt stofskifte. Det vil hjælpe dig godt i gang i de komplekse sammenhænge. Der findes nemlig flere veje og forandringer i nogle grundlæggende måder at leve på, som vil have positiv indflydelse på din situation.

Hvis du har fået diagnosen lavt stofskifte ud fra blodprøver, kan det være en lettelse af få medicin, som måske gør det muligt for dig at få bevægelse i træthed, fordøjelse og energi ved for lavt stofskifte.
Mange oplever forbedringer, men lige så mange oplever ikke store forbedringer, selvom de kommer i behandling for for lavt stofskifte. Det er derfor vigtigt at gøre noget selv. For at sikre at de grundlæggende betingelser for et sundt stofskifte er til stede og for at støtte en evt. medicinsk behandling.

Det er ikke kompliceret at gøre noget ved sit stofskifte. Der er flere områder, hvor du kan tage fat.

Generelt kan du stabilisere dit blodsukker ved at spise efter Sense kostprincipperne. Du kan vælge flere tilgange.

Masser af næringsstoffer kan modvirke lavt stofskifte. Rødbeder, spinat, avocado, broccoli, græskar og øvrige kulørte grøntsager, urter, nødder, fisk (meget få rovfisk), og andre kødtyper samt mandler og kerner er alle fødevare som på hver sin måde stabiliserer blodsukkeret, dæmper inflammation (immunforsvaret) og tilfører vigtige næringsstoffer.

Tilstrækkelig søvn kan synes banalt, men det er altså et område, som hos de fleste kan blive bedre. I søvnen foregår mange vigtige processer. At undvære den har betydning for vores hormonbalance, energi, overskud samt mentale og fysiske formåen.

Toiletbesøg dagligt. Hvis det ikke er muligt, og du ikke kan finde en løsning som virker, så bør du søge hjælp.

Der er set sammenhæng mellem gluten og lavt stofskifte samt autoimmune lidelser, så måske skal du undersøge om gluten er et problem for dig. Få din læge til at tage en blodprøv, der kan vise om du er gluten-intolerant.

Det kan være en fordel, at kålfamilien kun spises i mindre mængde og helst i dampet form. Det skyldes nogle stoffer i kål, som hæmmer produktionen af det aktive stofskiftehormon og forårsager lavt stofskifte.

Motion kan forbedre stofskiftet, ligesom det opbygger muskelmasse, sænker stress, øger blodcirkulationen (så næring transporteres helt ud i de yderste kar). Motion kan også hjælpe fordøjelsen på vej, så miljøet i tarmen bliver sundere.

Endelig er der meditation, som kan afhjælpe stress, dæmpe kortisol og medvirke til mere ro og bedre søvn og dermed modvirke lavt stofskifte.

Se på ovenstående og begynd med at gøre noget for dit lave stofskifte der, hvor du har din styrke! Falder det dig lettere at løbe en tur end at lave god mad, så starter du der. Dog skal du have for øje, at du får de andre aspekter med over nogle uger. Har du mange symptomer og få resultater, så kan professionel hjælp blive den bedste investering i dit liv. Du kan vinde livsglæde, vitalitet, arbejdsevne, overblik, hukommelse, pæn figur, balance i din krop, færre sygedage og styrken ved at have overvundet noget svært.

Under alle omstændigheder: tag ansvar for din udfordring og gør noget aktivt for at forbedre dit velbefindende.